Výpadek proudu - jak postupovat

Výpadek elektrického proudu už postihl snad každého z nás. Přečtěte si, co může být pravděpodobnou příčinou výpadku elektřiny a co dělat, pokud vás doma pohltila tma. Pokud tedy nechcete dobrovolně držet tzv."černou hodinku" při svíčkách...

Lokální výpadek elektřiny v domácnosti

Pokud došlo k výpadku elektřiny v momentě, kdy vaříte na indukční plotýnce, máte spuštěnou myčku a právě jste pustili i pračku, je více než pravděpodobné, že došlo k výpadku hlavního jističe, proudového chrániče nebo přepálení pojistek. Nejprve zkontrolujte, zda se jedná o výpadek proudu opravdu jen ve vaší domácnosti - svítí lampy na ulici, svítí se u sousedů? V případě, že je jste potmě pouze vy, musíte "nahodit" zpátky hlavní jistič. Ten najdete v elektroinstalaci vedle elektroměru - hodin, které měří vaší spotřeby elektřiny. Přesuňte páčky hlavního jističe do původní polohy a problém by měl být vyřešen.

Přerušení dodávek elektřiny

Postihl výpadek elektřiny celou ulici nebo čtvrť či část města? Jedná se tedy o plošný výpadek a potom vám nezbývá než počkat, než budou dodávky elektřiny obnoveny. Distribuční společnosti disponují tzv. poruchovou linkou, nicméně během plošného výpadku elektřiny se nedoporučuje tuto linku kontaktovat z důvodu jejího možného přetížení. Pro více informací se můžete obrátit na webové stránky distributorů nebo případně na jejich účty na sociálních sítí, které umožňují rychlý přístup k aktuálním informacím.

Kontakty distribučních společností v případě přerušení dodávek elektřiny
Distributor Poruchová linka Webové stránky Profil na sociálních sítích
ČEZ T.: 840 850  860  www.cezdistribuce.cz twitter: @SkupinaCEZ
E.ON T.: 800 22 55 77 www.eon-distribuce.cz twitter: @EONCzech
PRE T.: 1236 www.predistribuce.cz PRE facebook profil

Předtím se se rozhodnete kontaktovat distributora na poruchové lince z důvodu přerušení dodávky elektřiny, připravte si následující informace:

  • Vaše jméno a příjmení, pokud voláte za druhou osobu, která je zákazníkem, tak i její celé jméno
  • Adresu a popis místa, kdo došlo k poruše
  • Upřesnění poruchy
  • Zpětný kontakt

CO JE TO BLACKOUT?
Blackoutem se označuje rozsáhlý výpadek na dodávek elektrické energie na několik desítek hodin nebo dokonce na několik dnů, a to nejčastěji z důvodu přírodní katastrofy, nenadálých přírodních vlivů nebo technických poruch. Největší blackout zaznamenaný v posledních letech nastal v roce 2012 v Indii, kdy zůstalo bez elektřiny po dobu dvou dní téměř 620 milionu obyvatel.

Plánované přerušení dodávek elektřiny

O plánovaném přerušení dodávky elektrické energie jsou distribuční společnosti povinny informovat veřejnost tzv. běžným způsobem (úřední deska, oznámení na webových stránkách) aspoň 15 dní předem. Pokud dojde k neohlášenému, nenadálému přerušení dodávek, je distributor povinen dodávky elektřiny obnovit do 18-ti hodin (v Praze do 12-ti hodin) od přerušení, v opačném případě může zákazník po distributorovi žádat náhradu. Náhrada je stanovena vyhláškou č. 540/2002 o kvalitě dodávky elektřiny na 10% z roční výše poplatků za distribuci, maximálně však 6000 Kč.

Pozdní zaplacení faktur

Jestliže jste se i přes několik výzev od dodavatele nezaplatili za dodávky elektřiny, nejedná se pravděpodobně o výpadek proudu, ale o přerušení dodávek elektrické energie pro neplacení. Odpojení elektřiny je opravdu poslední z možností, ke které je dodavatel nutný se uchýlit. Kontaktujte proto včas zákaznický servis a pokuste se upravit možnosti platby, případně nastavit splátkový kalendář. Odpojení elektřiny a její opětovné připojení vás bude stát nemalé poplatky, takže stojí za to, se této situaci vyhnout.

Pokud vám už elektřina byla odpojena, přečtěte si, jak znovu připojit elektřinu po odpojení.

Updated on