5 tipů jak vybrat dodavatele elektřiny

Updated on
min reading

Zdá se vám, že platíte příliš velké zálohy za elektřinu? Nebo se stěhujete do nového bytu? Nebo prostě jen tušíte, že můžete více ušetřit pokud změníte dodavatele? Ale jak ho vybrat a na co se při výběru zaměřit? Následujících 5 rád vám napoví...

1. Porovnejte cenu za silovou elektřinu

Celková ceny elektřiny se skládá ze dvou částí - ceny státem regulované a ceny tržní, tj. cena stanovena dodavatelem. Regulovanou cenu tvoří poplatek za distribuci elektřiny a další služby - tyto poplatky nemůžeme volbou dodavatele ovlivnit a jsme povinni je platit každý měsíc. Co ale můžeme ovlivnit je konkrétní cena za silovou elektřinu, tj. cena, se kterou se konkurenčně předbíhají ve svých tarifech všichni dodavatelé.

Při výběru dodavatele tedy kontrolujte, kolik zaplatíte za 1 MWh elektřiny a jaký je pevný měsíční poplatek účtovaný dodavatelem. Například u jednoho z aktuálně nejlevnějších dodavatelů Fonergy zaplatíte ve standardním tarifu 1 140 Kč/1 MWh a poplatek 20 Kč (sazba D02d, tarif domácnosti), oproti tomu u ČEZ to je 1 213 Kč a poplatek 60 Kč.

Jak se vyznat v číslech, sazbách a poplatcích ceníku vám objasní článek "Jak se vyznat v ceníku dodavatele elektřiny."

2. Vývoj cen - fixace, garance nebo přirozený vývoj?

Pokud dodavatel nabízí tarif s možností fixace znamená to, cena platná v době, ve které smlouvu podepisujete, zůstane stejná po celou dobu trvání smlouvy. Tyto smlouvy se většinou uzavírají na dobu 1 roku až tří let. Smlouvu lze samozřejmě v jejím průběhu vypovědět, ale poté je třeba počítat s případnou smluvní pokutou či jinými sankcemi za předčasné ukončení.

Garance ceny je marketingové lákadlo pro nové zákazníky. Jedná se o situaci, kdy se dodavatelé "zavazují" dodržet nižší cenu v porovnání např. s tradičními dodavateli nebo vývoji cen na trhu. Smlouvy se taktéž uzavírají většinou na dobu určitou.

Posledním případem je nechat věcem (cenám) volný průběh. Jedná se o klasický tarif, kdy uzavíráte smlouvu na dobu neurčitou, kterou můžete kdykoli vypovědět. Cenu za svobodu je cena, která se vyvíjí v závislosti na vývoji velkoobchodních cen. Může se přitom jednat jak o zdražení, tak i zlevnění ceny.

Více o výhodách a rizikách fixace a garance ceny naleznete v tomto článku.

3. Klientský servis

Tento bod není přímo spojený s finančním kritériem výběru, přesto bychom ho při výběru dodavatele neměli podcenit. Přišlo vám špatné vyúčtování nebo vám ještě nepřišel přeplatek na účet? Je vám účtován servis, který jste si neobjednali? To všechno budete řešit na zákaznické lince nebo v zákaznickém centru. A nikdo nemá rád čekat dlouhé minuty operátora, od kterého ve výsledku ani nedostaneme adekvátní odpověď.

Do klientského servisu patří i bonusové programy, slevy a odměny pro věrné nebo naopak nové zákazníky. Zajímavý bonusový program se tak může klidně stát kritériem vašeho výběru.

4. Poplatky, poplatky, poplatky

Nikdo nechce platit víc než musí. Dodavatel vám v tomto případě sice nabízí výhodnou cenu za elektřinu, ale při bližším prozkoumání smluvních podmínek se dočtete, že zaplatíte aktivační poplatek, administrativní poplatek, poplatek za každou (i nevyžádanou) sms, za každou fakturu, za každý kontakt s dodavatelem. Odpověď je jasná: Nebrat!

5. Smluvní pokuty, výpovědní lhůty

Na každém druhém zákaznickém forum naleznete klienty, kteří se stěžují na nevýhodné smluvní podmínky, výpovědní lhůty a vysoké pokuty. To svědčí o tom, že stále jen hrstka lidí si skutečně čte Všeobecné obchodní podmínky, samotnou smlouvu nebo ceník poplatků. A dodavatelé se z toho snaží pochopitelně co nejvíce vytěžit, stanovují tak dlouhé výpovědní lhůty a vysoké poplatky v případě předčasného ukončení smlouvy. Rada je v tomto případě jediná: Před podepsáním smlouvy čtěte VŽDY, co podepisujete.

Délku výpovědních lhůt dodavatelů a výši smluvních pokut naleznete v tomto přehledu.