You are here

Výpadek proudu - jak postupovat

Výpadek elektrického proudu už postihl snad každého z nás. Přečtěte si, co může být pravděpodobnou příčinou výpadku elektřiny a co dělat, pokud vás doma pohltila tma. Pokud tedy nechcete dobrovolně držet tzv."černou hodinku" při svíčkách...

Lokální výpadek elektřiny v domácnosti

Pokud došlo k výpadku elektřiny v momentě, kdy vaříte na indukční plotýnce, máte spuštěnou myčku a právě jste pustili i pračku, je více než pravděpodobné, že došlo k výpadku hlavního jističe, proudového chrániče nebo přepálení pojistek. Nejprve zkontrolujte, zda se jedná o výpadek proudu opravdu jen ve vaší domácnosti - svítí lampy na ulici, svítí se u sousedů? V případě, že je jste potmě pouze vy, musíte "nahodit" zpátky hlavní jistič. Ten najdete v elektroinstalaci vedle elektroměru - hodin, které měří vaší spotřeby elektřiny. Přesuňte páčky hlavního jističe do původní polohy a problém by měl být vyřešen.

Přerušení dodávek elektřiny

Postihl výpadek elektřiny celou ulici nebo čtvrť či část města? Jedná se tedy o plošný výpadek a potom vám nezbývá než počkat, než budou dodávky elektřiny obnoveny. Distribuční společnosti disponují tzv. poruchovou linkou, nicméně během plošného výpadku elektřiny se nedoporučuje tuto linku kontaktovat z důvodu jejího možného přetížení. Pro více informací se můžete obrátit na webové stránky distributorů nebo případně na jejich účty na sociálních sítí, které umožňují rychlý přístup k aktuálním informacím.

Kontakty distribučních společností v případě přerušení dodávek elektřiny
Distributor Poruchová linka Webové stránky Profil na sociálních sítích
ČEZ T.: 840 850  860  www.cezdistribuce.cz twitter: @SkupinaCEZ
E.ON T.: 800 22 55 77 www.eon-distribuce.cz twitter: @EONCzech
PRE T.: 1236 www.predistribuce.cz PRE facebook profil

Předtím se se rozhodnete kontaktovat distributora na poruchové lince z důvodu přerušení dodávky elektřiny, připravte si následující informace:

  • Vaše jméno a příjmení, pokud voláte za druhou osobu, která je zákazníkem, tak i její celé jméno
  • Adresu a popis místa, kdo došlo k poruše
  • Upřesnění poruchy
  • Zpětný kontakt

CO JE TO BLACKOUT?
Blackoutem se označuje rozsáhlý výpadek na dodávek elektrické energie na několik desítek hodin nebo dokonce na několik dnů, a to nejčastěji z důvodu přírodní katastrofy, nenadálých přírodních vlivů nebo technických poruch. Největší blackout zaznamenaný v posledních letech nastal v roce 2012 v Indii, kdy zůstalo bez elektřiny po dobu dvou dní téměř 620 milionu obyvatel.

Plánované přerušení dodávek elektřiny

O plánovaném přerušení dodávky elektrické energie jsou distribuční společnosti povinny informovat veřejnost tzv. běžným způsobem (úřední deska, oznámení na webových stránkách) aspoň 15 dní předem. Pokud dojde k neohlášenému, nenadálému přerušení dodávek, je distributor povinen dodávky elektřiny obnovit do 18-ti hodin (v Praze do 12-ti hodin) od přerušení, v opačném případě může zákazník po distributorovi žádat náhradu. Náhrada je stanovena vyhláškou č. 540/2002 o kvalitě dodávky elektřiny na 10% z roční výše poplatků za distribuci, maximálně však 6000 Kč.

Pozdní zaplacení faktur

Jestliže jste se i přes několik výzev od dodavatele nezaplatili za dodávky elektřiny, nejedná se pravděpodobně o výpadek proudu, ale o přerušení dodávek elektrické energie pro neplacení. Odpojení elektřiny je opravdu poslední z možností, ke které je dodavatel nutný se uchýlit. Kontaktujte proto včas zákaznický servis a pokuste se upravit možnosti platby, případně nastavit splátkový kalendář. Odpojení elektřiny a její opětovné připojení vás bude stát nemalé poplatky, takže stojí za to, se této situaci vyhnout.

Pokud vám už elektřina byla odpojena, přečtěte si, jak znovu připojit elektřinu po odpojení.